Business plan en waardebepaling
Een goed business plan en waardering van uw bedrijf maken het verschil
VARAFIN adviseert u bij het uitwerken van een onderbouwde toekomstvisie en het opstellen van een gedegen businessplan in functie van de partij die u wenst te overhalen om kapitaal te investeren in uw plannen.
Eén van de belangrijkste documenten in het overnametraject is het informatiememorandum. Het opstellen ervan vergt dan ook veel aandacht en zorgvuldigheid. Globaal genomen omvat het informatiememorandum bedrijfsgegevens, marktgegevens en verwachtingen voor de toekomst. Maar, welke punten zijn hierbij het belangrijkst en hoe dragen deze bij aan een succesvolle verkoopstrategie?
Benadruk je unieke punten
Allereerst: wat maakt jouw bedrijf zó uniek? Verkoop je een bijzonder product met bijvoorbeeld een exclusieve licentie? Misschien heeft je onderneming een niet kopieerbaar businessmodel of een buitengewoon sterke marktpositie? Deze uniekheid is namelijk het grootste verkoopargument en zal je positie versterken tijdens onderhandelingen.
Maak een budget op voor de volgende drie jaar
Niemand kan de toekomst voorspellen, maar probeer toch een poging te wagen. Een koper betaalt namelijk nu voor cash flow die hij of zij in de toekomst verwacht te ontvangen. Mits alles goed gaat dan… Geef naast cijfermatige prognoses dus ook een inschatting van andere zaken die van invloed zijn op toekomstige prestaties. Marktontwikkelingen zijn hiervan een goed voorbeeld.
Wees eerlijk
Bovenstaande punten vormen de kern van een goed business plan. De sleutel tot succes zit hem in een informatief verhaal met een enthousiasmerende werking. Waak er echter voor dat het focussen op sterke punten niet leidt tot onwaarheden. De juistheid van de verstrekte informatie zal namelijk getoetst worden in het due diligence-onderzoek (boekenonderzoek).
Een informatiememorandum is een ondernemingsplan waarin alle ins en outs van een bedrijf zodanig staan beschreven dat een potentiële koper een goed inzicht krijgt in het bedrijf. Zo’n informatiememorandum stelt de koper in staat om een eerste prijs of prijsrange te bepalen.
In alle gevallen waarin u te maken krijgt met strategische of potentiële kopers is het aan te bevelen om een memorandum te maken. Ook voor uzelf is het goed om op papier te zetten wát uw bedrijf nu onderscheidend maakt in haar markt. Of om uw bedrijf in uw eigen bewoordingen onder de aandacht te brengen van een koper (waarom sluit uw bedrijf zo goed aan bij de beoogde partner?).
Omdat het memorandum een eerste document is op basis waarvan een prijs wordt bepaald, kan het worden gezien als onderdeel van het onderhandelingsproces. Als de zaken verkeerd in het memorandum worden weergegeven, kan het later in het proces voor de koper aanleiding zijn om die prijs weer ter discussie te stellen.
Een voorbeeld van een professioneel informatie memorandum (anoniem gemaakt) hier.
Een overzicht verschillende waarderingsmethoden bij de waardering van een onderneming vindt u hier.